یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : علی قناعتی |


مشخصات گیاه:
پامچال٬ گیاهی است علفی٬ چند ساله و متعلق به تیره پامچال (Primulaceae) که منشاء آن اروپای مرکزی و آسیا گزارش شده است و بطور وحشی در جنگل ها و بیشه زارها می روید.
پامچال دارای ریزومی استوانه ای به رنگ قهوه ای تیره به طول ۱۰ سانتی متر بوده و ضخامت آن ۰.۵ سانتی متر می باشد. در قسمت فوقانی ریزوم٬ اثر برگ ها و ساقه هایی کهدر سال های قبل منشعب شده اند٬مشاهده می شود.از اندامهای مذکور ریشه هایی به رنگ زرد یا خاکستری به طول ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر و به ضخامت ۱ میلی متر منشعب می گردند. برگ ها تخم مرغی شکل و دندانه دارند و به صورت طوقه در پای ساقه قرار می گیرند که مستقیماْ از قسمت فوقانی ریشه منشعب شده اند. نوک برگ ها بدون زاویه و کم و بیش منحنی شکل است. سطح برگ ها برجسته و مواج به نظر می رسد. برگ های جوان کمی خمیده هستند. طول برگ ها متفاوت است و به شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد (بین ۶ تا ۱۰ سانتی متر) و پهنای آن ۲.۵ تا ۳ سانتی متر است.
این برگ ها محتوی ۲٪ ساپونین . ۱٪ ویتامین ث است. گل های پامچال در انتهای ساقه هایی به نام هامپ قرار دارد که طول آن بین ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر است و به صورت وارونه قرار می گیرد.هامپ فاقد انشعاب ها یا هرگونه برگ می باشد.گل ها به شکل فنجان٬ کمی پهن دارای گلبرگ هایی به رنگ زرد یا نارنجی اند. این گل ها در فصل بهار٬ بین ماههای فــــروردین - اردیبهشت تشکیل می شوند.
گل ها حاوی مقدیر کمی اسانس٬ ساپونین و ترکیبات فلاونوییدی است. میوه از نوع کپسول بوده و محتوی بذرهای کوچکی به رنگ قهوه ای تیره است. وزن هزار دانه٬ ۱ تا ۴/۱ گرم است.
ریشه محتوی ۵ تا ۱۰٪ ساپونین با ساختمان تری ترین است که شامل " فنیل گلیکوزیدهایی" نظیر پری ورین و پری مولاورین و همچنین حاوی مقادیر فراوانی اسید پری مولیک می باشد

امتیاز : نتیجه : 4 امتیاز توسط 6 نفر مجموع امتیاز : 29


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : جمعه 05 اردیبهشت 1393 | نظرات (0) بازدید : 70

«تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» تاریخ : دوشنبه 01 فروردین 1401
دارو تاریخ : سه شنبه 30 آذر 1400
اومدیم با کلی انرژی تاریخ : دوشنبه 24 آبان 1400
خواص لپه و ارزش غذایی آن تاریخ : چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394
پامچال اولین پیام آور رسیدن بهار تاریخ : جمعه 05 اردیبهشت 1393
سیاه تخمه تاریخ : جمعه 05 اردیبهشت 1393
انواع سبزی ها و مزاج آن ها تاریخ : شنبه 30 فروردین 1393
انواع حبوبات و غلات و مزاج آن ها تاریخ : شنبه 30 فروردین 1393
انواع گوشت و مزاج آن ها تاریخ : شنبه 30 فروردین 1393
انواع میوه ها و مزاج آن ها تاریخ : شنبه 30 فروردین 1393


کد امنیتی رفرش


دنیای علمی آموزشی سرگرمی و درمان دنیای علمی آموزشی سرگرمی و درمان مطالب پزشکی (داروکده)
بالای صفحه
دنیای علمی آموزشی سرگرمی و درمان
firefox
opera
google chrome
safari